تحقیق بررسي كلي دين

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
دانلود تحقیق با موضوع بررسي كلي دين،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
دين : بررسي كلي
درباره ماهيت دين تعاريق مختلف وجود دارد. و هر مكتب و متفكر تعريف خاص خود را از دين ارائه كرده است. كه به طور مختصر چهار مورد از اين تعاريف را ذكر خواهيم كرد. مورد اول، دين يعني «شناخت يك موجود فوق بشري كه داراي قدرت مطلقه است و خصوصاً باور داشتن به خدا يا خدايان متشخص كه شايسته پرستش اند»
تعريف دوم : كه تعريف روانشناسي از دين است. دين يعني احساسات، اعمالي و تجربيات افراد در هنگام تنهايي. آنگاه كه خود را در برابر آنچه كه الهي مي نامند، مي يابند(ويليام جيمز).
مورد سوم : «دين اعتراف به اين حقيقت است كه كليه موجوداتتجليات نيروئي هستندكه فراتر از علم و معرفت ماست» (هربت اسپنسر).
چهارم تعريف جامعه شناختي دين «دين مجموعه اي از باورها، اعمال، شعائر و نهادهاي ديني كه افراد در جوامع مختلف بنا كرده اند:
درباره منشأ و مبدأدين كه دين از كجا نسأت گرفته و سرآغاز آن كجاست هم نظر وعقيده واحد وجود ندارد. بعضي منشأ آن را سحر و جادگروي مي دانند. بعضي مانند ماركيست ها به قدرت مندان و حاكمان اشاره دارند. كه دين را براي وسيله استشمار طبقات محروم جامعه ايجاد نمودند و گروهي نيز منشأ آن را خداوند و وحي الهي دانسته اند. كه توضيح اين نظريه. از ديدگاه قرآن در مورد منشأ دين بهره مي گيريم. از نظر قرآن دين الهي كه كامل شده آن دين اسلام است. از اولين روز پيدايش بشر همراه وي بوده است. چوت كه طبق آموزه هاي قرآن و ديگر كتب آسماني. نسل بشر امروزي به دو نفر آدم و حوا منتهي است. حضرت آدم پيامبر بوده و وحي آسماني بر وي نازل مي شده است. كه بعد از فرزندان حضرت آدم تعداد مردم زياد شده و به قبايل مختلف تقسيم شدند. و در هر قبيله بزرگان وجود داشته كه مورد احترام افراد قبيله بودند. و بعد از مرگشان از آنها مجسمه هاي ساخته مي شده. و اين مجسمه ها براي نسل بعدي افراد قبيله داراي قدامت بودند. و به مرور زمان ستايش قرار گرفتند. كه از آن زمان به بعد بت پرستي ميان مردم رواج پيدا كرد. و اين انحراف بشر از راه سعادت و خداپرستي سبب شد كه خداوند مهربان پيامبراني همراه با كتاب آسماني. براي نجات بشر از هلاكت و گمراهي بفرستند تا مردن را به راه راست هدايت كند.
انواع دين : البته منظور ما اينجا نوعي خاص اديان نيست. و با توجه به اينكه تعداد اديان به نوع خاص بسيار زياد هست و شايد هم به نود تا صد تا برسند بنابراين. به طور بنيادين به دو نوع آن اشاره خواهم كرد. يكي دين الهي و ديگري دين بشري است . دين الهي مجموعه عقايد، اخلاق، قوانين و مقرارت اجرايي است. كه خداوند آن را براي هدايت بشر فرستاده است. تا انسان در پرتو تعاليم آن هوا و هوس خود را كنترل كند. و آزادي خود را تأمين نمائيد. پيروان دين الهي حتي پيامبران. در برابري خداوند مسئوليت دارند و از تمام كارهايي كه انجام مي دهند از جانب خداوند حساب رسي صورت مي گيرد. و افراد متدين در چهارچوب قانون خاص كه از جانب خداوند فرستاده شده عمل مي كند.
نوع دوم دين بشري است. دين بشري مجموعه عقايد، اخلاق، قوانين و مقرارتي است كه بشر با فكر خود و براي خويش تدوين و وضع كرده است. در توضيح اين نوع دين بايد گفت اگر بشر به تدوين و تنظيم دين خودش بپردازد. چون اصل كلي اين است كه هركس براساس ساختار رواني و بدني خود مي انديشد و عمل مي كند. پس دين او همان مجموعه هوا و ترس او خواهد بود. و هر كس براساس خواسته و هوش خود عمل گند هرگز خود را مسئول نمي داند و چنين انساني خود را فوق تلقي مي كند. و با اين وصف دربرابر كسي و چيزي مسئوليت ندارد و رها شده است وتمام كارهاي خود را درست فرض مي كند. قرآن كريم درباره چنين افراد مي فرمايند :
«و هم يحسبون انهم يحسنون صنعاً» (سوره كهف آيه 104)
«كار باطل انجام مي دهند، در حاليكه پندار آنها اين است كه كار خوب انجام مي دهند».
تا اينجا يك بررسي كلي از دين خدمت تان. اراه شده و حالا مي پردازيم به پرسش چرايي دين. كه چه نياز به دين هست. و دين چه مشكلي از مشكلات انسان را حل مي كند. در پاسخ به اين پرسش بايد گفت ...



دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 4977 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.