تحقیق تعریف مفهوم و پيام

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
دانلود تحقیق با موضوع تعریف مفهوم و پيام ،
در قالب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
مفهوم و پيام
پيام امر و دستوري است كه به مخاطبان داده مي شود تا آن را عمل كنند يك حادثه وعمل مي تواند براي ديگران پيام باشد همچنين يكي از مراحل «نهي از منكر» با بي اعتنايي و قطع رابطه چهره عبوس و اخم كردن به شخص كه اخلاقي مي كند به آن مي گوييم« نكن » امام حسين فرموده است :« اگر دين نداريد آزاد باشيد » يك پيام صريح و روشن است سيدالشهداء پيام داده اند كه با نفس جهاد كنيد اعتماد به نفس و توكل داشته باشيد به دنيا دل نبنديد و در راه خدا از هر چيز بگذريد به امامت ولي معصوم نهيد و.. امثال آنها . از مقام معظم رهبري نسبت به عبرت هاي عاشورا مطرح شد نسبت به اين مسأله بود كه فرمود « درس هاي عاشورا جدا است و درس ، شجاعت و درس وچه از درس هاي عاشورا مهمتر عبرت‌هاي عاشوراست .در مجموع آموزندگي و سازندگي و تأثير گذاري روز عاشورا در گرو شناخت و تبعيين درس ها و پيام ها است و از اين رهگذر بيش از چگونگي حادثه بايد به «‌چرايي» آن انديشيد تا با استفاده از آن از نقاط مشترك و روح سازي و جاري از حوادث همگون در پهنه تاريخ سرگذشت هاي گذشتگان را عبرت آموزتر ساخت .
پيام هاي اقتصادي
رسالت تبعيين « مكتب » و تصحيح باورهاي مردم در مسائل عقيدتي و بينش بر عهده امام است . رجزهاي اصحاب امام و خطبه هاي امام و اهل بيت چه قبل از شهادت و چه در مقطع اسارت پر ازنكته هاي‌عقيدتي است جايگاه اهل بيت پيامبر در جامعه نيز از همين زاويه قابل طرح است و نيز مسأله رسالت حضرت محمد و قرآن و وحي و شفاعت و.... هركدام به نحوه‌كه داراي «‌پيام است و در نهضت عاشورا مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.
توحيد در عقيده و عمل
مفهوم توحيد تنها در بينش و ديدگاه نيست بلكه در بعد عملي به « توحيد و اطاعت » و «‌توحيد در عبادت » تبديل مي شود . امام حسين پيشاپيش از شهادت خود با خبر بود و جزئيات آن هم مي دانست توحيد نصرت خواهي و فقط و فقط بر خدا اعتقاد كردن و از جلوه هاي ديگر نقش آفريني عقيده در عمل است .
مبدأ و معاد
عقيده به مبدأ و معاد مهمترين عامل جهاد و فداكاري در راه خداست ، و بدون آن هيچ رزمنده‌اي معتقدانه درصحنة دفاع قدم نمي گذاردو خود را كه در جنگي به شهادت منتهي مي شود برنده نمي داند . امام حسين(ع) در روز عاشورا وقتي بي تابي خواهرش را مي بيند اين فلسفه بلند را يادآور مي شود و مي فرمايد :« خواهرم خدا را در نظر داشته است و بدان كه همه زمينيان مي ميرند آسمانيان هم نمي مانند هر چيزي جز وجود خدا كه آفريدگار هستي است از بين رفتني است خداوند همگان را دوباره بر مي انگيزد. وقتي علي اكبر به ميدان جنگيد رفت و جنگي و تشنه بازگشت امام فراخوندن او به مقاومت و ادامه نبرد فرمود :«بزودي جدت رسول خدا را ديدار كرده و از دست او سيراب خواهي شد و شربتي گوارا خواهي نوشيد كه پس از آن تشنگي نيست . آنگاه هم كه سر جوانش را بردامن نهاده بود و خون ا زچهره و دندان هايش پاك مي كرد فرزندان را نويد داد كه رنج و اندوه دنيا جسته و به روح و ريحان بهشتي رسيده اي .
3- بدعت ستيزي: دين پوسته از سوي دشمنان در معرض تعريف سوء استفاده تفصير نادرست و بدعت آفريني است از سوي ديگر رسالت امامان حق و علماي دين، خيانت دين و معتقدان اسلامي از تحريف و مقابله با بدعت ها است از رسول خدا روايت است كه: « اِذا ظَهَرت البَراعُ فرامّتي فَلِيفهِمِ العالمُ عِلمُه» ترجمه: هرگاه بدعت ها آشكار شود آنها بايد دانش و علم خويش را آشكار كند. در سخني ديگر از آن حضرت اين است: هر بدعتي كه پس از من پديد آيد و ايمان را مورد خطر و هجوم و نيرنگ قرار دهيد و وليي از دودمان من عهده دار آن مي شود كه از ايمان دفاع كند و با الهام الهي زبان گشايد و حق را علمي روشن بسازد و نيرنگ مكان را باز گرداند ...



دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 4810 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:27 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.